niedziela, 9 lutego 2014

Szarlotka

Dziś na deser postanowiłam zrobić moją ulubioną szarlotkę. Przepis jest w mojej rodzinie od zawsze. Jest to nieskromnie powiem najlepsza szarlotka jaką jadłam :) 

Ciasto
  • 3 szklanki mąki
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 szklanka cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 250g zimnego masła
  • 4 jajka
Nadzienie
  • 2 kg jabłek
  • 12 łyżeczek cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 1 łyżka cynamonu lub przyprawy do szarlotki
Jabłka kroimy w większą kostkę i podsmażamy z cukrem i cukrem waniliowym.
Po chwili dodajemy cynamon i podsmażamy jeszcze chwilę. Odstawiamy. Mąkę przesiewamy z proszkiem do pieczenia na stolnicę, dodajemy 3/4 szklanki cukru, cukier waniliowy i masło. Siekamy nożem i dodajemy jedno całe jajko i 3 żółtka. Zagniatamy ciasto i dzielimy na dwie części. Ja dzielę na mniejszą i większą na spód. Zawijamy w folię i chowamy do lodówki na około godzinę. Piekarnik rozgrzewamy do 175 C. Większą część wałkujemy przez papier do pieczenia. Ciasto jest dość kruche. Można też palcami ugniatać bezpośrednio na papierze włożonym do blaszki. Wstawiamy do lodówki.
Białko z 3 jaj ubijamy na pianę i dodajemy 1/4 szklanki cukru. Ubijamy, aż piana będzie sztywna i błyszcząca. Formę z ciastem wyjmujemy z lodówki, wykładamy jabłka i smarujemy pianą. Na wierzchu robię kratkę z pozostałego ciasta. Pieczemy około 1 godziny.
Najlepiej smakuje na ciepło, podana z lodami.

Ciasto jest bardzo słodkie. Jeśli ktoś woli mniej słodkie można dodać mniej cukru. W nadzieniu możemy zastosować miód zamiast cukru.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz